Suomen tieliikenne- ja rikoslakien mukaan autolla ei saa
ajaa alaikäisenä, ”liian” sairaana tai väsyneenä, ei ilman asianmukaista
voimassa olevaa ajokorttia eikä päihtyneenä alkoholista tai muista huumausaineista.
Siitä ei erikseen mainita, että täytyykö
ajajan olla virallisesti elossa ajaessaan. Ihmettelen tällaista puutosta
laissa, mutta luulisin, että luurankona minun, Luisevan Sällin, ajolupani
taitaa olla evätty, tuon kortin voimassaolopykälän takia. En ole nimittäin
useampaan vuosikymmeneen käynyt ajokorttilääkärillä. En puhu siis oman
autoiluni, vaan ihan yleisen turvallisemman ajokulttuurin puolesta. Haluaisin tehdä
lakialoitteen, jossa ehdotettaisiin lisättäväksi tähän ei-listaan; ajaa ei saa
vihaisena, järkyttyneenä eikä kiireisenä.
Saako sitten kukaan enää ajaa? Varsinkin jos vihaisuus- ja
kiireisyyskielto lisättäisiin lakiin, yli puolet autoilijoista saisi sakot joka
päivä. No, sillähän parannettaisiinkin valtionkassan tilannetta, saataisiin vaikka
korvamerkittyä rahaa peltipoliiseille. Joka tapauksessa ihmisen
havainnointikyky häiriintyy pahoin ääritunnekuohutiloissa ja ihminen on
sellaisen pauloissa ajaessaan vaaraksi niin itselleen kuin muille tiellä
liikkuville. Eli ajaa ei saisi liian iloisenakaan, sekin on ääritunnetila.
Mitenkäs näiden uusien määräysten rikkominen todistettaisiin
käytännön ratsiatilanteessa? Entisaikoina ennen alkometrejä humaltuminen
todennettiin käsien koordinaatiotesteillä ja kävelykokeilla. Kyllähän nuo testit
näihinkin sopisivat. Vihainen ja kiireinen liikuttelee varmasti käsiään
jotenkin aika hermostuneesti, mahdollisten käsimerkkien säestämänä ja käveleekin
liian nopeasti. Puheesta voi päätellä jotain, kasvojen väristä, äänen laadusta,
sanojen käytöstä. Järkytys voi ilmetä eri ihmisillä eri tavoilla, toiset
kääntyvät sisäänpäin, toiset purkavat kaiken ulos. Verenpaineen mittaus heti
ratsiatilanteessa olisi helppo, nopea ja edullinen tunnistuskeino. Verraten alkoholipitoisuuden mittauksiin verestä, voitaisiin verikokeilla mitata myös stressitilan
aiheuttamaa hormonien kuten adrenaliinin eritystä. Kuljettajan täytyisi itse
todistaa, mikäli stressi on hänen kohdallaan syntynyt itse ratsiasta tai poliisin
pelosta eikä ole siten vaikuttanut hänen aiempaan ajokykyynsä. Mutta se onkin vaikeampaa todistaa, jollei hän ota puolen tunnin välein verikokeita itseltään. Ehkäpä tähän kehitettäisiin ajonopeuspiirtureiden tapainen verikoepiirturi.
Kiireettömyyden todistaminen poliisille olisi myöskin kuljettajan omalla vastuulla. Jos kuljettaja on ajanut juuri nopeusrajoitusten mukaan,
voi kiire ilmetä toisinkin, esimerkiksi liian pieninä turvaväleinä, pirullisina
ohituksina, väistämisvelvollisuuksien rikkomisina tai muutoin toisten oikeuksien vähättelyinä ja huomioon ottamattomuuksina. Tällöin kuljettajan on näytettävä
toteen, ettei hänellä ole esimerkiksi mitään sovittuja tapaamisia laissa
määritetyn ajan ja säädetyn kilometrietäisyyden sisällä. Mikäli hän ei voi
todistaa tätä, hän saa sakon liikenteen turhasta vaarantamisesta. Ja mikäli
kiirerike on todettu ja todistettu eikä kuljettaja voi todistaa edes kiireen syytä, syyllistyy hän kiireeseen ilman todellista kiirettä. Silloin hän saa rikesakon
liikenteen törkeän turhasta vaarantamisesta.
Lisäisin lakiin vielä desibelirajoituksen ajoneuvon
sisätiloihin. Liian lujalla soiva musiikki tai kyydissä olijoiden meluaminen
häiritsee havainnointia ja reagointia aivan yhtä paljon kuin vaikka kännykän
räplääminen. Itse asiassa kaikki, mikä ohjaa aivokapasiteetin käyttöä väärin
kohteisiin ja pois itse ajamisesta, pitäisi kieltää. Joskus olisi hyvä olla jopa
silmälaput tai muutoin ummistaa silmänsä toisten autoilijoiden törttöilyille.
Näiden näkeminen nostaa stressiä ja ärsytystunnetilaa. Toki voitaisiin vaatia Mensa-testin suorittaminen sovitulla prosenttirajalla jo ennen kuin
pääsee edes inssikokeisiin, koska tällöin voitaisiin varmistaa, että tiellä
liikkuvaa yleistä aivokapasiteetin varmuusmarginaalia olisi enemmän käytössä häiriö-
ja poikkeustilanteissa ja näin tieliikennevirheiden määrä laskisi oleellisesti.
Mutta kaikkihan tekevät virheitä. Sehän on inhimillistä. Eikö
se pitäisi sallia liikenteessäkin ja antaa tunteiden näkyä rehellisesti? Totta
puhuen, tunteet ovat ihmisen pahin vihollinen autoillessa. Tunteet on saatava
irti, jotta autoilun syvin ydin, yhteiset säännöt ja rationaalinen ajattelu, tulevien tilanteiden ennakointi ja nopea reagointi pääsevät pintaan. Ja autoillessa virheet täytyy antaa anteeksi silmänräpäyksessä.
Autokouluihin lisättäisiin lakiehdotukseni myötä pakolliseksi vähintään viisi
tuntia uskontoa, autopyhäkoulua, jossa käsiteltäisiin tunteiden käsittelyä ja
etsittäisiin oikeaa ajoasennetta, jossa annamme toisillemme ja itsellemmekin tekemämme
virheet anteeksi. Jos tämä ei heti onnistu vasta kortin saaneilta autoilunoviiseilta, tai kokemuksista huolimatta kaikentietäjärallikonkareiltakaan,
sitä varten ovat tiekirkot sekä tien päällä liikkuvat rippiautot, joissa
autoilu-uskonnon harjoittamista voi jatkaa säännöllisesti; autoilusyntien tunnistusta ja
tunnustusta sekä tunteiden hallintaa. Lisäksi autoihin määrättäisiin pakolliseksi oma mobiilirippirasia,
johon tunteet voi tallettaa ajon ajaksi ja ottaa jälleen käyttöön perille
päästyään.
Mikäli kaikkien näiden lakiehdotusten voimaan tultua joku harva vielä
saa ajokortin, ja hänellä on varaa ajaa saamiensa sakkojen jälkeen, ja kuljettajaa
edelleen autoiluttaa, niin ajakoon ihmeessä, hyvä ihminen. Mutta ainoastaan aurinkoisina, leppoisina vapaapäivinään, ilman isompia iloja, ilman suurempia suruja, vailla vihan valtaa. Ja poissa minun tieltäni!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti